کد خبر: 49669

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس با یک تله بودجه‌ای از سوی دولت مواجه است/ نمایندگان در بودجه 1400 بودجه سه‌دوازدهم تصویب کنند

شاه‌ویسی گفت: می‌توان گفت ما با یک تله بودجه‌ای مواجهیم و شاید بهترین حالت همان رد کلیات بود تا خود دولت اصلاح کند، بنابراین اگر این اتفاق نیفتد پیشنهاد بودجه سه‌دوازدهم برای گذر از تنخواه فصل اول مطرح است.

  به گزارش «فرهیختگان»، ساسان شاه‌ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی ابعاد بودجه ۱۴۰۰ و احتمال رد آن پرداخت، وی درباره سوالاتی پیرامون رویکرد مجلس برای رد کلیات بودجه پس از سخنان قالیباف و جلسه غیرعلنی مجلس در این زمینه پاسخ داد که در ادامه آمده است.

با توجه به صحبت‌های قالیباف در صحن مبنی‌بر اینکه بودجه نیازمند اصلاحات اساسی است، این حرف او نشان می‌دهد که جلسه سران سه قوه در این زمینه به ‌نتیجه خاصی نرسیده است، پیرامون موضوع بودجه تحلیل شما چیست و ممکن است کلیات آن را رد کنند یا خیر؟

ما جزء آن دسته از کارشناسانی بودیم که پیشنهاد دادیم کلیات بودجه رد شود و اصلاحات مورد نظر را از دولت درخواست کنند، اما به‌نظر می‌رسد همانطور که شما گفتید ضمن مذاکراتی که در هفته گذشته شد، دوطرف به یک‌توافقات حداقلی رسیدند که ما بازتاب آن را هم در فرمایشات نادران داشتیم و متوجه شدیم قرار است بودجه را دو‌سقفی ببندند.

  بهترین روش این است که مجلس مسئولیت بودجه پیشنهادی را برعهده نگیرد

 این تعدیل نگاهی بود که موثرین حوزه اقتصاد و بودجه و نظام برنامه‌ای در مجلس داشتند و با توجه به اینکه بودجه به‌شدت انبساطی و دچار تله بودجه‌ای، تله درآمدی، تله منابع و تله هزینه‌‌ای است، لذا بهترین روش این است که مجلس مسئولیت بودجه پیشنهادی را برعهده نگیرد و اصلاحات را برعهده خود دولت بگذارد.

  توافق ضمنی در نشست سران قوه اتفاق نیفتاده است

اما این اتفاق نیفتاد و حداقل موضع‌گیری که در نشست خبری نادران، رئیس کمیسیون تلفیق داشتیم، نشان‌دهنده یک توافق ضمنی بود، اما همانطور که شما اشاره کردید به‌نظر می‌رسد آن توافق ضمنی هم نتوانسته خودش را پیدا کند و ما در دو، سه صحبتی که قالیباف داشت، شنیدیم که لازم است در بودجه اصلاحات واقعی صورت گیرد.

تعبیر من این است که اگر به هر دلیلی مجلس کلیات بودجه را که انبساطی شدن بیش از 57درصد بودجه نسبت به سال گذشته است بپذیرد، عملا دست خودش را برای اندازه‌گیری واقعی منابع و هم مصارف بودجه در سال آینده می‌‌بندد. بنابراین پیشنهادم به‌عنوان یک کارشناس این است که اگر با این کلیات موافقت شود و بعد بخواهند وارد جزئیات شوند و در جزئیات با دولت به‌توافق برسند، قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

  نهایتا مجلس به بودجه سه‌دوازدهم عمل کند

مانند سال‌گذشته نهایتا مجلس به یک بودجه انبساطی با یک کسری 155هزارتایی تن می‌دهد که امسال قریب به 321هزارتای آن فعلا شناسایی شده است، از این رو به‌نظر می‌رسد اگر با پذیرش کلیات به‌شکل حداقلی وارد مذاکرات شویم، توصیه بعدی این است که نهایتا مجلس به بودجه سه‌دوازدهم عمل کند.

بنابراین از این طریق نهایتا ماموریت و مسئولیت دولت برای استفاده از تنخواه جهت مدیریت فصل اول سال آینده آزاد است اما برای دوره بعد، با توجه به شرایط و انتخابات و همچنین با توجه به الزامات آن تغییر در بافت مهندسی بودجه سال 1400 الزامی است و باید اصلاحات لازم را انجام دهند.

آیا دولت این اقدام مجلس را به‌راحتی می‌پذیرد؟

تعبیر ما این است که دولت آن را به‌راحتی نخواهد پذیرفت؛ چه سه سناریویی که برای درآمدهای ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی شده و چه اصلاحاتی که نسبت به این درآمدها و مصارف آن در بودجه مورد نظر است.

  صندوق بازنشستگی را بدهکار می‌کنید، این بدهی را از کجا می‌آورید

 وقتی شما صندوق بازنشستگی را در آن طرف بدهکار می‌کنید، این بدهی را بعدا می‌خواهید از کجا بیاورید؟ اسمش هم این می‌شود که ما بودجه را انبساطی بستیم و آن را رفاهی تعریف کردیم اما اکنون مجلس نمی‌گذارد و به‌عبارتی مجلس متهم می‌شود به اینکه رفاه را کاهش می‌دهد.

  مجلس با یک تله بودجه‌ای مواجه است

 همان‌طور که قبلا اشاره کردم می‌توان گفت ما با یک تله بودجه‌ای مواجهیم و شاید بهترین حالت همان رد کلیات بود تا خود دولت اصلاح کند، بنابراین اگر این اتفاق نیفتد پیشنهاد بودجه سه‌دوازدهم برای گذر از تنخواه فصل اول مطرح است.

 
اخبار مرتبط:
 
 

مرتبط ها